طراوت و نشاط باسركه سيب


نوشته  : آسيه محمدزاده كارشناس ارشد تغذيه 
حتما اين جمله را شنیده‌ايد که «روزی یک سیب بخورید و بیمار نشوید». از گذشته‌هاي بسيار دور مردم از سرکه سيب به عنوان يک داروي خانگي بهره مي‌برند و معتقد بودند كه سرکه سیب باعث هضم بهتر غذا و پيشگيري از ابتلا به عفونت و پوکی استخوان مي‌شود.
سرکه سیب حاوي مواد معدنی از قبيل پتاسيم، سديم، كلسيم، منيزيم، فسفر، كلر، گوگرد، مس، آهن و فلور و برخي ويتامين‌ها از قبيل ويتامين‌هاي C ،E ، بتا-كاروتن (پيش‌ساز ويتامين A)،
B1، B2 و B6 و مقداري فلاونوئيد مي‌باشد. به طور كلي مواد مغذي موجود در سركه سيب موجب طراوت و نشاط سلول‌های بدن شده و جهت فعاليت دستگاه گوارش مفيد هستند.

سركه سيب حاوي 7 تا 8 درصد اسیداستیک و مقداری اسید مالیک، اسیدسیتریک، اسیدسوكسینیک و اسید تارتاریک است. اين اسيدها فعاليت سلول‌هاي كبدي را افزايش مي‌دهند و در نتيجه موجب متعادل شدن سوخت و ساز بدن و دفع مواد سمی ‌موجود در غذا مي‌شوند، بنابراين با مصرف سركه سيب، ميزان اوره، اسيد اوريك و كلسترول خون كاهش مي‌يابد.
سرکه سیب اثری حیاتی در حفظ طراوت بدن دارد، زيرا گوگرد در طراوت پوست نقش مهمی‌دارد و سرکه سیب دارای گوگرد کافی می‌باشد. کلرور منیزیم که از عوامل حفظ جوانی است در سرکه سیب به مقدار کافی وجود دارد. ویتامین‌های گروه B، کلسیم و فسفر موجود در سركه سيب نيز در احساس نشاط و رفع خستگی بدن بسیار موثر هستند.
سرکه سیب از بروز سرطان پیشگیری می‌کند. اگرچه سرکه سیب سرطان را درمان نمی‌کند، ولی به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان، رادیکال‌های آزاد موجود در بدن را از بین می‌برد. رادیکال‌های آزاد ترکیبات خطرناکی هستند که در اثر اکسیداسیون به وجود می‌آیند و باعث تخریب سلول‌های بدن، پیری زودرس سلول‌ها و ایجاد سرطان می‌شوند. بتا-کاروتن آنتی‌اکسیدان مهمی‌ است که در سرکه سیب وجود دارد و رادیکال‌های آزاد را خنثی می‌کند. همچنين بتا-كاروتن باعث تقويت بينايي و پيشگيري از ابتلا به آب مرواريد مي‌شود. در سرکه سیب علاوه بر بتا-کاروتن، ماده دیگری نیز وجود دارد که از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. نام این ماده پکتین است كه یک نوع فیبر غذایی مي‌باشد. مطالعات نشان داده‌اند که دریافت فیبر از بروز سرطان و به خصوص سرطان روده جلوگیری می‌کند، زیرا فیبر با مواد سرطانزا در روده ترکیب شده و باعث دفع سریع‌تر آنها از بدن می‌شود.
سرکه سیب دارای خاصیت ضدعفونی‌کننده است و باعث بهبود عملكرد سيستم ايمني بدن در برابر باکتری‌هاي بيماريزا مي‌شود، بنابراين در درمان مسمومیت غذایی، عفونت روده و عفونت ادراری بسيار موثر است.
پتاسيم موجود در سركه سيب موجب كاهش فشار خون و در نتيجه پيشگيري از ابتلا به سكته قلبي مي‌شود. همچنين مصرف سركه سيب در افرادي كه داروهای دیورتیک (ادرارآور) كاهنده پتاسيم مصرف مي‌كنند، باعث جایگزین شدن و جبران پتاسیم از دست رفته بدن می‌شود. برای این منظور مصرف دو قاشق چايخوري سرکه سیب به همراه مقداري آب توصيه مي‌شود.

سایر فواید سرکه سیب به شرح زیر است:
 نوشيدن سرکه سيب و عسل به رفع سرفه و گرفتگي صدا کمک مي‌کند.
‌ سرکه سيب ضد التهاب، خلط‌آور و ضد باکتري است و در رفع زکام و گرفتگي بيني تأثير دارد.
‌ طبق تحقيقات انجام‌شده خوردن سالاد حاوي سرکه سيب، روغن زيتون و گوجه فرنگي براي افراد مبتلا به ضعف مثانه مفيد است.
‌ مصرف سرکه سيب (شربت سرکه سيب به همراه سالاد) باعث برطرف شدن درد مفاصل و بهبود عملکرد مفاصل مي‌شود.
‌ تحقيقات نشان داده‌اند كه کمپرس سرکه سيب روي پاها خاصيت تب‌بر دارد.

آیا سرکه سیب واقعاً لاغر می‌کند؟
بسياري از مردم معتقدند كه مصرف سرکه سیب باعث كاهش وزن مي‌شود. وجود ارتباط بین مصرف سرکه سیب و كاهش وزن اولین بار در سال 1958 در کتاب Folk Medicine توسط فردي به نام جارویس (Jarvis) مطرح شد، ولي براساس نتايج حاصل از بسياري از مطالعات، مصرف اين ماده موجب کاهش وزن نمی‌شود.
در اين كتاب بيان شده بود كه دريافت دو قاشق سوپخوری سركه سيب قبل از هر وعده غذايي باعث كاهش وزن مي‌شود. يك مكانيسم پيشنهادي براي توجيه اين ادعا اين بود كه طعم تند و نامطبوع سركه سيب باعث كاهش اشتها و در نتيجه كاهش دريافت غذا مي‌شود. از طرف ديگر، قرص‌هاي سركه سيب كه توسط بسياري از كارخانجات توليد مي‌شوند، فاقد طعم نامطبوع سركه سيب مي‌باشند.
تاكنون تنها يك مطالعه ارتباط بين سركه سيب و كاهش وزن را نشان داده است. در اين مطالعه كه در سال 2006 بر روي 12 نفر انجام شده بود، گزارش شد افرادی که همراه با نان دریافتی سرکه سیب می‌خوردند، احساس سیری بیشتری نسبت به آنهایی داشتند که نان را خالی می‌خوردند، ولی این مطالعه ارزش علمی ‌نداشت، زيرا اولا افراد شرکت‌کننده کسانی بودند که اعتقاد خیلی زیادی به کاهش وزن در اثر مصرف سرکه داشتند و در ثاني تعداد افراد مورد مطالعه تنها 12 نفر بود و ميزان كاهش وزن گزارش شده نيز تنها در حدود يك کیلوگرم در یک ماه بود.
همواره به خاطر داشته باشيد كه مطمئن ترین، بهترین و نزدیک ترین راه برای کاهش وزن، اجرای یک رژیم غذایی متعادل به همراه فعالیت بدنی مناسب است.

هشدارها:
‌ هیچ مدرک مستندی مبني بر تاثیر سرکه سیب در کاهش وزن وجود ندارد.
‌ سركه سيب ممکن است با برخی از داروهاي دیورتیک، ملین‌ها، داروهای قلبی و داروهاي كاهنده قند خون تداخل نماید.
‌ مصرف زیاد و طولانی‌مدت سركه سيب ممکن است در برخی افراد موجب ناراحتی و زخم مری و معده شود.
‌ مصرف زیاد سركه سيب ممکن است به مینای دندان و بافت دهان و گلو آسیب برساند.
 مصرف زياد و طولانی‌مدت سركه سيب ممكن است موجب پوکی استخوان شود.
‌ به خاطر داشته باشيد كه سرکه سیب و یا هر سرکه دیگری را خالی مصرف نکنید، بلکه آن را بر روی غذا بریزید و یا با مقداری آب مخلوط نمایید.

مواد مغذي موجود در سركه سيب:

مواد معدني و عناصر كمياب    ويتامين‌ها
پتاسيم و سديم    ويتامين C
آهن و كلسيم    ويتامين E
منيزيم    بتا- كاروتن
(پيش‌ساز ويتامين A)
مس    ويتامين B1
فسفر    ويتامين B2
گوگرد    ويتامين B6

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر