كفير چيست؟


اصطلاح كفير بيان‌گر ميكروارگانيسم‌هايي است كه به منظور تخمير آبميوه، شير و ساير نوشيدني‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد. 
امروزه توليد كفير از كشت‌هاي شناخته‌شده خالص مورد نظر است، زيرا اين روش موجب كنترل بهتر ميكروارگانيسم‌ها و توليد آسان‌تر و باكيفيت‌تر محصول مي‌شود. ضمن آنكه زمان ماندگاري اين محصول طولاني‌تر (حدود 15-10 روز در 4 درجه سانتيگراد) است. در اين روش شير به طور همزمان با باكتري‌هاي لاكتيك و مخمر تلقيح شده و دو تخمير اتفاق مي‌افتد كه اولي ناشي از باكتري‌هاي لاكتيكي و دومي به دليل فعاليت مخمرهاست.
فوايد كفير:
مناسب براي افرادي كه نمي‌توانند قند شير را تحمل كنند، غذاي تكميلي مناسب براي خانم‌هاي باردار و شيرده، كمك به سلامت و تقويت سيستم ايمني و بنابراين موثر در بيماري‌هاي ايدز، هرپس، سرطان و...، داراي اثرات آرام‌بخش بر روي سيستم عصبي و بنابراين موثر براي افرادي كه از مشكلات كم‌خوابي، افسردگي و سندرم بيش‌فعالي كم توجهي (ADHD) رنج مي‌برند.
داشتن نقش موثر در درمان بيماري‌هاي روده‌اي، بهبود حركات روده و در نتيجه مفيد در درمان يبوست، كاهش نفخ و كمك به سلامت سيستم گوارش پس از مصرف داروهاي آنتي‌بيوتيك.
علاوه بر موارد ذكر شده، كفير سرشار از ويتامين‌هايي از قبيل B1، B6، B12 ،K بيوتين، اسيدفوليك و املاحي مانند كلسيم، منيزيم، فسفر و اسيدهاي آمينه (مانند تريپتوفان) مي‌باشد كه در بهبود و حفظ عملكرد بدن بسيار موثرند.
مي‌توان كاملا ادعا كرد كه كفير نه تنها به هيچ عنوان بيماري‌زا نيست، بلكه بسياري مطالعات حاكي از اثرات سودمند آن بر سلامت پوست و سيستم گوارشي مي‌باشند. همچنين اين بررسي‌ها نشان داده‌اند كه كفير در درمان سل نيز موثر است و مي‌تواند باكتري‌هاي بيماريزا اعم از گرم مثبت و گرم منفي را از بين ببرد. همچنين كفير مواد جهش‌زايي همچون ايندول و ايميدازول را غيرفعال مي‌كند.
امروزه غذاهاي ما از نظر تغذيه‌اي بسيار فقيرند و دستگاه گوارش ما توسط داروهاي مصنوعي مورد حمله قرار مي‌گيرد و در اين زمينه مي‌توان گفت استفاده از برخي غذاها مانند كفير نقش موثري در حفظ ميكروفلور روده بازي مي‌كند و از كليدهاي اصلي سلامتي است.


منبع: دنیای تغذیه  ش  100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر