نقش تغذيه در درمان انواع لاغري


نوشته : دكتر سيدضياءالدين مظهري 
تعيين ميزان لاغري:
براي درجه‌بندي كاهش وزن، ساده‌ترين روش تعيين شاخص توده بدن يا BMI است كه به آساني قابل محاسبه مي‌باشد:


BMI= 5/24-5/18: وزن متعادل و طبيعي، 9/29-25: اضافه وزن، 9/34-30: چاقي درجه يك، 9/39-35: چاقي درجه 2 و از چهل به بالا چاقي درجه سه يا مفرط را نشان مي‌دهد و طبيعتا ميزان BMI هر چه كمتر از عدد 5/18 باشد ميزان و شدت لاغري را مشخص مي‌سازد، مثلاً 5/18-5/17 لاغري درجه يك و كمتر از اين مقدار نمايان‌گر لاغري‌هاي شديد مي‌باشد.
اقدامات لازم در قبال افرادي كه هنوز به مرحله حاد نرسيده‌اند:
 در درجه اول برطرف نمودن عوامل تأثيرگذار چه از بعد روحي و چه از بعد نوع و نحوه تغذيه و مصرف داروها توصيه مي‌شود.

 تأمين و تجويز انرژي و مواد مغذي در چهارچوب تحمل فردي از غذاهاي نرم، سبك، زودهضم و اشتهاآور در وعده‌هاي سه‌گانه اصلي و سه ميان‌وعده. به خصوص براي افرادي كه بي‌اشتها مي‌باشند، افزايش دفعات تغذيه بسيار تأثيرگذار خواهد بود.
 به مدت 2-1 هفته در يك برنامه غذايي منظم، پروتئين‌هاي سهم‌الهضم با ارزش بيولوژيكي بالا گنجانده شود.
 مقدار انرژي روزانه از 50-20 كيلوكالري براي هر كيلوگرم وزن بدن در روز شروع شود. هدف نهايي، رسانيدن مقدار انرژي به 100-60 كيلوكالري به ازاي هر كيلوگرم وزن بدن و در مورد كودكان تا 180 كيلوكالري در روز مي‌باشد. اين موضوع بايد به تدريج و با ظرافت و بدون اعمال فشار صورت پذيرد.
 در شروع تغيير نحوه تغذيه، افراد نبايد به زور و اجبار به خوردن غذاهاي پركالري در حجم زياد وادار گردند، بلكه بهتر است تغذيه از مواد غذايي شروع شود كه مورد علاقه بيماران بوده و همان مقدار ميل گردد كه با رغبت و اشتها خورده مي‌شود.
 به جاي وعده‌هاي كم با حجم زياد، تعداد دفعات تغذيه افزايش يابد و مقدار و حجم غذاهاي مصرفي در هر وعده بنا به ميل و رغبت فردي هماهنگ گردد.
 تغيير برنامه غذايي با يك فعاليت بدني منظم به صورت پياده‌روي، شنا، ورزش‌هاي كششي و يوگا كه در افزايش اشتها و تسهيل هضم غذاهاي ميل شده موثر مي‌باشد، توأم شود.
 از نوشيدن نوشابه‌هاي غيرالكلي قبل، حين و بعد از خوردن غذاها اجتناب شود و از آب خالص و پاكيزه، شير، آبميوه‌هاي حاوي ويتامين C تهيه‌شده در منزل از ميوه‌هاي فصل استفاده گردد كه نه تنها ميل و رغبت بيشتري را فراهم مي‌سازد، بلكه با كمك به جذب آهن از غذاها در رفع كم‌خوني‌هاي احتمالي نيز موثر واقع مي‌شود، چرا كه ابتلا به كم‌خوني خود عامل بي‌اشتهايي تلقي مي‌گردد.
 استفاده از كارد و چنگال براي غذا خوردن و قراردادن مقدار كمتر غذا در دهان، ضمن امكان جويدن بهتر و آغشته‌سازي غذا با بزاق دهان، باعث جذب بهتر مواد مغذي و كاهش بار كاري معده و روده‌ها مي‌گردد.
 البته همان طور كه توصيه مي‌گردد نبايد به سرعت لاغر شد، در قبال افزايش دادن وزن و رسيدن به وزن ايده‌آل و ماندگار نمودن وزن به دست آمده نيز برنامه‌هاي تدوين شده به صورتي خواهد بود كه افزايش وزن كمتر از يك كيلوگرم در هفته صورت پذيرد.



منیع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر