شکلات،آجیل و قهوه، سردرد کودکان میگرنی را تشدید می‌کند

ميگرن شايع ترين درد در كودكان
يك فوق تخصص اعصاب كودكان معتقد است: ميگرن شايع‌ترين نوع درد در كودكان است، سردردهايي نسبتا طولاني در كودكان وجود دارد كه به عنوان سندرم اوليه شناخته مي‌شوند.
دكتر محمد رضا اشرفي در گفت وگو با خبرنگار ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشكي تهران، با اشاره به احتمال وجود ميگرن در كودكاني كه به مدرسه مي‌روند، اظهار كرد: 10 درصد از کودکان در سنين مدرسه دچار سردردهاي ميگرني مي‌شوند. سن مشخصي براي برطرف شدن سردردهاي ميگرني وجود ندارد ولي غالبا سه يا چهار سال پس از بلوغ اين نوع سردردها فروكش كرده و برطرف مي‌شود.
وي با اشاره به علائم اين بيماري اظهار داشت: ميگرن ممكن است به صورت حاد شروع و مدتي ادامه پيدا كند و علائمي مانند تهوع، استفراغ، گريز از نور، بو و صدا با اين بيماري همراه است.

استراحت کافی، درمان میگرن کودکان

اين فوق تخصص اعصاب كودكان درباره راههاي درمان اين بيماري گفت: ميگرن كودكان وقتي كه شروع مي‌شود به صورت پيوسته ادامه مي‌یابد و شدت مي‌گيرد البته بايد توجه داشت كه ميگرن در كودكان راه درماني ندارد و فقط با استراحت برطرف مي‌شود.
وي با اشاره به مدت زماني كه اين بيماري باعث سردرد فرد مي‌شود، گفت: ميگرن در كودكان از يك ساعت تا سه روز ممكن است ادامه يابد و بعد از سه روز برطرف شود البته ممكن است بعد از يك يا چند روز اين بيماري دوباره تكرار شود.
اين عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكي تهران درباره رژيم خاصي كه اين بيماران بايد داشته باشند، گفت: كودكاني كه بيماري ميگرن دارند رژيم غذايي خاصي ندارند فقط بايد از خوردن مواد محركي چون شكلات، كافي ميكس و آجيل كه اين بيماري را تشديد مي‌كند، پرهيز كنند.
دكتر اشرفي در خصوص تاثير فصل بر اين بيماري گفت: در فصل‌هاي مختلف شدت اين بيماري تغيير مي‌كند و اين بيماري از خفيف تا شديد متغير است آب و هوا و شرايط جوي در بهتر يا بدتر شدن اين بيماري تاثير مي گذارد.
وي با اشاره به تاثير جنسيت در اين بيماري گفت: ميگرن در پسران و دختران به يك اندازه مشاهده مي شود و تنها تفاوتي كه وجود دارد در زمان بروز اين بيماري است، ميگرن در پسران در دوران قبل از بلوغ شايع است و در دختران در دوران بعد از بلوغ شايع مي شود.
وي با اشاره به اينكه ميگرن در كودكان يك بيماري ارثي است، بيان كرد: درصورتي كه مادر سردرد داشته باشد احتمال اينكه كودك نيز دچار ميگرن شود خيلي زياد است، ميگرن در كودكان ارثي است و از خانواده بخصوص مادر به كودك منتقل مي شود.
اين فوق تخصص اعصاب كودكان در خصوص راههاي تشخيص سردرد ميگرني اظهار كرد: در سردردهاي ميگرني بايد حتما علل و دردها را در كنار هم قرار بدهيم چون علائم ميگرن در بسياري از موارد با بيماري‌هايي همچون مننژيت، عفونت و تومورهاي مغزي يكسان است.
وي تصريح كرد: تنها راهي كه مي توان ميگرن را از بيماري‌هاي ديگر تشخيص داد گرفتن سي تي اسكن است البته آگاهي از سابقه خانوادگي به تشخيص اين بيماري كمك زيادي مي‌كند.
دكتر اشرفي در پايان خاطرنشان كرد: براي كنترل بيماري ميگرن داروهاي زيادي وجود دارد اما با وجود داروهايي كه براي كاهش درد ميگرن استفاده مي‌شود دارويي براي ريشه كن شدن اين بيماري وجود ندارد و سردرد ميگرني تا پايان عمرهمراه فرد است كه البته جزو دسته بيماري‌هاي كشنده قرار نمي‌گيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر