براي كاهش استرس چه بخوريم؟


نوشته  : اعظم اسلامي‌مجد 
برخي از غذاها در كاهش استرس و فشارهاي ناشي از آن تاثير بسياري دارند. پس به محض اينكه احساس كرديد در اين شرايط قرار گرفته‌ايد، بهتر است اين غذاها و ميوه‌ها را امتحان كنيد.
پرتقال و ساير مركبات نارنجي
بر طبق بررسي‌هاي يك دانشمند، ويتامين C كمك زيادي به كاهش استرس و بازگشت فشار خون و كورتيزول به اندازه نرمال مي‌كند، زيرا در اثر استرس و قرار گرفتن در يك موقعيت پرتنش، ميزان فشار خون و كورتيزول تغيير مي‌كند. همچنين ويتامين C موجب تقويت سيستم ايمني بدن نيز مي‌شود.

سيب‌زميني شيرين
سيب‌زميني‌هاي شيرين به طور ويژه‌اي موجب كاهش استرس مي‌شوند، زيرا مي‌توانند ميزان جذب كربوهيدرات‌ها را در بدن شما افزايش دهند و به اندازه مطلوب برسانند. سيب‌زميني شيرين سرشار از بتا-كاروتن و ساير ويتامين‌ها است و فيبر موجود در آن باعث مي‌شود كه بدن در يك حالت آرام و باثبات، كربوهيدرات توليد كند.
زردآلوي خشك‌شده
زردآلو سرشار از منيزيم است كه يكي از عوامل اصلي در آرامش ماهيچه‌ها و كاهش استرس مي‌باشد.
بادام، گردو و پسته
بادام سرشار از ويتامين‌هاي E و B است كه موجب تقويت سيستم ايمني بدن مي‌شوند. پسته و گردو هم به كاهش فشار خون كمك مي‌كنند.
بوقلمون
بوقلمون سرشار از آمينواسيدي به نام «تريپتوفان» مي‌باشد. اين آمينواسيد محرك ترشح سروتونين است كه به فرآيندهاي شيميايي مغز كمك مي‌كند. به همين دليل افرادي كه بوقلمون مي‌خورند، احساس راحتي بيشتري هم مي‌كنند. به طور كلي تريپتوفان به نوعي آرام‌بخش است.
اسفناج
كمبود منيزيم موجب سردردهاي شديد و ميگرن مي‌شود و فرد دائما احساس خستگي و كوفتگي مي‌كند. يك فنجان اسفناج، حدود 40 درصد از نياز روزانه بدن افراد به منيزيم را تأمين مي‌كند.
ماهي آزاد
يك رژيم غذايي سرشار از اسيدهاي چرب امگا-3، خطر ابتلا به بيماري‌هاي قلبي را كاهش مي‌دهد. مطالعه بر روي رژيم‌هاي غذايي و سوخت و ساز بدن نشان مي‌دهد كه امگا-3، از افزايش هورمون‌هاي استرس جلوگيري مي‌كند.
آواكادو
پتاسيم موجود در آواكادو، موجب كاهش فشار خون مي‌شود. بهترين راه براي كاهش فشار خون، مصرف پتاسيم كافي است (پتاسيم آواكادو حتي بيشتر از ميزان اين ماده معدني در موز مي‌باشد).
سبزيجات سبز
بروكلي، كلم‌پيچ و ساير سبزيجات سبز، سرشار از ويتامين‌هايي هستند كه در بدن ذخيره مي‌شوند و در مواقع درگيري با عوامل استرس‌زا، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
ساير نكاتي كه به كاهش استرس كمك مي‌كنند، عبارتند از:
ورزش كردن، خوردن يك صبحانه كامل و انرژي‌زا و خوردن غذاهاي سبك در طول روز، ميزان قند خون شما را تنظيم مي‌كند (وقتي كه قند خون پايين است، انرژي روحي، جسمي و فكري كاهش و ميزان استرس افزايش مي‌يابد).

منبع: دنیای تغذیه  ش ۹۹

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر