بهترين خوراكي ها براي زيبايي


نوشته  : سارا حسنلو 
به نظر شما چه خوراكي‌هايي موجب حفظ سلامت پوست مي‌شوند و جواني را تضمين مي‌كنند و علت آن چيست؟
گوجه فرنگي: يكي از بهترين سبزيجاتي كه فرآيند پيري را به تأخير مي‌اندازد، گوجه فرنگي است. اين سبزي حاوي بتاكاروتن (پيش‌ساز ويتامين A) مي‌باشد. اين ويتامين با تقويت سيستم ايمني و دخالت در رشد و ترميم بافت‌ها موجب حفظ سلامت پوست مي‌شود و اگر به ميزان كافي به بدن نرسد، خشكي و زبري پوست و شكنندگي مو و ناخن‌ها را به همراه خواهد داشت. به‌علاوه، يك گوجه فرنگي مي‌تواند 36 درصد از نياز روزانه افراد را به ويتامين C تامين نمايد كه اين مقدار در گوجه فرنگي پخته بسيار كمتر مي‌شود. وجود اين ماده مغذي به همراه بتاكاروتن و ليكوپن، كمپلكس عظيمي از آنتي‌اكسيدان‌ها است كه از بروز پيري زودرس جلوگيري مي‌كند. به اين منظور توصيه مي‌شود به همراه انواع جوانه‌ها (خصوصا جوانه گندم) و كلم بروكلي، گوجه فرنگي نيز مصرف گردد تا اين اثرات چند برابر شود.

آناناس: در آناناس علاوه بر ويتامين C، تركيبي وجود دارد كه به طور معجزه‌آسايي موجب تسريع ترميم زخم و جراحات و حتي كبودي پوست مي‌شود و جريان خون را در ناحيه مجروح افزايش مي‌دهد، به علاوه از تجمع خون در يك ناحيه كه سياهي و كبودي را به همراه دارد جلوگيري مي‌كند.
انبه: مصرف حداقل دو عدد انبه در هفته مي‌تواند به ميزان قابل ملاحظه‌اي ويتامين C
مورد نياز بدن را تأمين كند. اين ويتامين علاوه بر خاصيت آنتي‌اكسيداني يادشده يك ضدلك قوي است و به دليل دخالت در ساخت كلاژن و الاستين (پروتئين‌هاي اصلي بافت پوست) از افتادگي پوست ناشي از افزايش سن در نواحي مختلف اين ارگان خصوصا در صورت جلوگيري مي‌كند.
با مصرف منابع غذايي آهن غير هم به همراه ويتامين C كم‌خوني فقر آهن در افرادي كه مدت‌ها به اين بيماري مبتلا هستند، درمان مي‌گردد، زيرا بروز اين بيماري به خصوص در خانم‌ها عوارض پوستي چون خشكي پوست، رنگ‌پريدگي، كاهش استحكام ناخن‌ها، به طرف بالا برگشتن آنها، شكنندگي و ريزش موها را دارد كه همه آنها مشكلات مهمي براي زيبايي به شمار مي‌آيند.
آيا مي‌دانيد رنگ نارنجي اين ميوه نيز براي پوست مفيد است؟ وجود اين رنگ به دليل حضور بتاكاروتن مي‌باشد.
گردو و تخمه كدو: مصرف منظم گردو موجب حفظ آب بافت‌هاي پوست مي‌گردد و ظاهري يكنواخت و صاف به آن مي‌بخشد، زيرا گردو سرشار از اسيد چرب ضروري اسيد لينولئيك مي‌باشد كه در حفظ ‌آب در اين ارگان بسيار موثر است. در ضمن، روي و آهن موجود در اين مغز نيز به دليل دخالت اين مواد مغذي در ساخت بافت پروتئيني پوست و خون‌رساني به اين ارگان بسيار ضروري به نظر مي‌رسد.
برخلاف آنكه بسياري از افراد تصور مي‌كنند مصرف گردو موجب تشديد آكنه مي‌شود، بسياري از متخصصان تغذيه به منظور جلوگيري از آكنه مصرف آن را در حد 2 تا 3 عدد توصيه مي‌كنند، زيرا با خوردن گردو و دريافت منظم اسيدهاي چرب، از تعداد و شدت آكنه‌ها كاسته مي‌شود.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر