بستني را جايگزين شير نكنيد

جام جم آنلاين: اين روزها بستني‌فروش‌ها بيش از هر زماني مشتري دارند. بستني قيفي، ويفري، سنتي، ميوه‌اي، يخي و... از جمله بستني‌هايي است كه تصور آن هم آدم‌بزرگ‌ها را به وسوسه مي‌اندازد، چه رسد به كودكاني كه دلشان كوچك است و طاقتشان اندك.
يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي خوردن بستني در روزهاي گرم تابستان آن است كه درون را خنك كرده و حداقل براي ساعتي از خستگي و رخوت فرد مي‌كاهد.
اما آيا مي‌توان بستني را جايگزين شير كرد؟ بستني‌هاي ميوه‌اي، سنتي و قيفي غيركارخانه‌اي كه اين روزها توسط برخي مغازه‌داران در سطح شهر عرضه مي‌شود در مقايسه با بستني‌هاي كارخانه‌اي چه تفاوتي دارد؟ آيا مصرف بستني‌هاي خميري‌شكلي كه در ليوان‌هاي وكيوم‌شده با ني به مصرف مي‌رسد توصيه مي‌شود؟

بستني را جايگزين شير نكنيد

بستني محصول لبني منجمدي است كه از تركيب شير ، شكر، خامه، چربي گياهي، تخم‌مرغ، مواد طعم‌دهنده، رنگ‌هاي خوراكي و مواد قوام‌دهنده و نگه دارنده تهيه مي‌شود.
 30 تا 50 درصد بيشتر بستني‌ها را هوا تشكيل مي‌دهد و يك ليوان آن براساس خامه، چربي و شكر به‌كاررفته 300 تا 500 كالري انرژي دارد و تقريبا يك‌چهارم كالري مورد نياز روزانه بدن ما را تامين مي‌كند.
بستني در مقايسه با شير بيش از دو تا سه برابر چربي دارد و ميزان پروتئين آن كمي بالاتر است و تا حدودي ويتامين‌ها و املاح معدني موجود در شير را داراست.
اما بايد بدانيد به دليل آن‌كه شكر، چربي و برخي افزودني‌ها نظير كاكائو، قهوه و... در بستني مانع جذب كلسيم و برخي ريزمغذي‌هاي آن شده و بسيار چاق‌كننده و افزاينده قند و چربي خون است، به هيچ وجه آن را جايگزين شير تازه يا فرآورده‌هاي لبني كم‌چرب نكنيد.

مصرف بستني قيفي و سنتي فله‌اي ممنوع
بنا به گفته كارشناسان، درصد زيادي از بستني‌هاي قيفي، سنتي، ميوه‌اي و وارداتي خوش‌آب و رنگي كه اين روزها به‌صورت فله‌اي و بدون بسته‌بندي در مغازه‌هاي سطح شهر و كافي‌شاپ‌هاي بدون مجوز عرضه مي‌شود حاوي مواد رنگي غيرمجاز و اسانس‌هاي تقلبي است كه مي‌تواند موجب بروز مشكلات كبدي و حساسيت‌هاي شديد شده و در زنان باردار به تغييرات هورموني و عصبي غيرطبيعي منجر شود و در كودكان عاملي براي عقب‌افتادگي ذهني يا بيش‌فعالي باشد.
مهم‌تر آن‌كه احتمال غيرپاستوريزه بودن شير مصرفي و آلودگي آن به انواعي از ميكروب‌هاي بيماري‌زا وجود دارد.
همچنين آلودگي‌هاي ثانويه‌اي كه در هنگام عرضه محصول باعث افزايش بار ميكروبي آن مي‌شود را نبايد ناديده گرفت.
ظروفي كه بستني‌هاي سنتي، ميوه‌اي يا فالوده‌ها در آن نگهداري مي‌شود، بيشتر از جنس آلومينيوم است و جدار آنها پر از خراش‌هايي است كه در اثر شست‌وشوي نامناسب، يك منبع آلودگي شيميايي و ميكروبي محسوب مي‌شود.
سموم ترشح‌شده از اين ميكروب‌ها مي‌تواند با نشانه‌هايي چون اسهال، استفراغ، دل‌پيچه و سردردهاي شديد فرد را مسموم كند.
همچنين شست‌وشوي غيرمستمر دستگاه‌هاي بستني‌ساز قيفي و باقي ماندن طولاني‌مدت تركيبات بستني در اين دستگاه‌ها، خود عامل ديگري براي منع مصرف اين‌گونه محصولات است.
از سوي ديگر، به كار بردن برخي ميوه‌هاي آلوده و كپك‌زده يا مغزهاي مانده و آلوده به توكسين در برخي بستني‌هاي فله‌اي از ديگر عوامل تهديدكننده دستگاه گوارش و كبد به شمار مي‌آيد بنابراين در هنگام خريد، بستني‌هايي را كه به صورت كارخانه‌اي بسته‌بندي شده‌ و داراي تاريخ مصرف و مجوز بهداشت است انتخاب كنيد.

بستني وانيلي ساده، بهترين انتخاب
بهترين بستني براي كودكان خردسال، بستني‌هاي بدون مواد رنگي و طعم‌زا مانند بستني‌هاي وانيلي ساده كارخانه‌اي است خوب است بدانيد بستني‌هاي رنگي صنعتي هم علاوه بر درصدي ميوه، حاوي مواد طعم‌دهنده و رنگي است البته ميزان افزودن اين مواد به محصول، تحت نظارت و كنترل مسوولان فني اين امر انجام مي‌شود.
در هر حال از مصرف روزانه و مستمر بستني‌هاي رنگي يا يخي بپرهيزيد. يخمك‌ها و بستني‌هاي يخي نوعي شربت رنگي يخ‌زده بوده و در مقايسه با بستني‌هاي لبني به دليل نداشتن شير، هيچ‌گونه ارزش تغذيه‌اي ندارد و مصرف زياد آن توصيه نمي‌شود.
بستني در كودكان تب‌دار، سرماخورده و كودكاني كه سابقه برونشيت يا گلودرد دارند بايد كمتر مصرف شود. كودكاني كه زياد بستني مي‌خورند، غالبا ظاهري پف كرده و چاق دارند و به دليل آن‌كه اشتهايشان به خوردن وعده‌هاي اصلي غذا كم است، دچار سوء‌تغذيه مي‌شوند.

خطر نان‌بستني فله‌اي را هم جدي بگيريد
نان ‌بستني از مخلوط آب، آرد، نمك، درصدي روغن و برخي مواد بهبود‌دهنده تهيه مي‌شود. ارزش غذايي آن كمتر از نان مصرفي بوده و اغلب با حرارت غيرمستقيم پخت مي‌شود. براي آن‌كه اين نان حالتي براق و درخشنده به خود گيرد، به آن اكسيد تيتانيوم مي‌افزايند.
اين ماده داراي انواع خوراكي و غيرخوراكي (صنعتي) بوده و اغلب وارداتي است. در كارگاه‌هايي كه اين نان به صورت غيرمجاز براي بستني‌هاي قيفي و سنتي پخت مي‌شود، از اكسيد تيتانيومي استفاده مي‌شود كه كيفيت و درجه خلوص پاييني دارد و به‌دليل دارا بودن مواد و فلزات سمي غيرخوراكي و تهديدكننده سلامت مصرف‌كننده است.
از سوي ديگر، به جهت آن‌كه اين نان‌ها با دست‌هاي آلوده كارگران تماس مستقيم داشته و اغلب در فضاي باز و در مجاورت آلاينده‌هاي شيميايي هوا قرار دارد، از آلوده‌ترين خوراكي‌ها به شمار مي‌آيد.

بستني‌هاي خميري‌شكل كمتر بخوريد
شكر، خامه، شكلات و شيرهاي پرچربي كه در تهيه بستني‌هاي خميري وكيوم‌شده به كار مي‌رود چند برابر بستني‌هاي معمولي كالري داشته و انرژي دريافتي را مضاعف مي‌كند. مصرف چند قاشق مرباخوري از اين نوع محصول براي كودكان كفايت مي‌كند.
فاخره بهبهاني -‌ گروه سلامت

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر