پرخوري ممنوع!!


نوشته  : دكتر ترانه دبير 
ياخته‌ها، بافت‌ها و اندام‌هاي بدن به ميزان معيني از مواد غذايي نياز دارند تا زنده بمانند و كار شخود را به خوبي انجام دهند. اگر بيش از آن مقدار غذا وارد بدن شود، با گذشت زمان عوارضي را به وجود مي‌آورد. پرخوري نه تنها باعث چاقي و افزايش وزن بدن مي‌شود، بلكه به تدريج اندام‌هاي حياتي بدن را نيز فرسوده مي‌كند و از كار مي‌اندازد و بيماري‌هاي مختلف به وجود مي‌آيد.
نكته بسيار مهم در درمان پرخوري آن است كه نسبت به خود راستگو و صادق باشيم و سعي نكنيم كه در اين خصوص به خودمان دروغ بگوييم. با در نظر گرفتن يك برنامه تازه مناسب و متعادل براي تغذيه خود و نيز با يادداشت آنچه كه خورده شده و محاسبه دقيق مقدار كالري كه در روز وارد بدن مي‌شود، چشمان ما در برابر حقايقي قرار مي‌گيرد كه نمي‌توانيم آنها را انكار كنيم. با مقايسه اين ارقام و اعداد با آنچه از طرف متخصصين به ما توصيه شده است، تغييري در روان ما به وجود مي‌آيد كه به تصميم‌گيري ما كمك خواهد كرد.

اگر مي‌خواهيد اضافه وزن پيدا نكنيد، به نكات زير توجه فرماييد:
 ‌ از صرف غذاهاي آماده و فوري بپرهيزيد.‌ تا حد امكان در رستوران‌ها غذا ميل نكنيد و يا غذاهايي كه قابل كنترل هستند ميل نماييد.
به طور مثال چلوكباب برگ را اگر بدون كره و تخم مرغ مصرف كنيد، مي‌دانيد چه موادي تناول كرده‌ايد (برنج و گوشت بدون چربي)، ولي برعكس اگر كباب كوبيده ميل كنيد، به طور قطع مقدار زيادي چربي اشباع شده كه براي بدن شما زيان‌آور است صرف كرد‌ه‌ايد. از مصرف چربي خودداري نماييد. گوشت بدون چربي خريداري كنيد و قبل از پختن باز هم چربي گوشت را جدا نماييد. غذاهاي سرخ‌شده را كمتر مصرف كنيد.
پوست مرغ و جوجه را قبل از پختن از آن جدا سازيد.‌ مصرف غذاي روزانه خود را به جاي دو وعده به 4 يا 5 وعده تقسيم كنيد، زيرا اگر غذا را در دو وعده مصرف كنيد، در جمع، مقدار بيشتري غذا وارد بدن كرده‌ايد. در صورتي كه اگر در 4 يا 5 وعده تقسيم شود، از گرسنگي و ولع شديد پيشگيري مي‌شود و جمع كالري دريافت‌شده در روز كمتر خواهد بود.
ميوه و سبزي خام و يا پخته به مقدار فراوان مصرف كنيد. به اين وسيله هم مقدار زيادي ويتامين و املاح معدني به بدن رسانده‌ايد و هم كالري كمتري مصرف كرده‌ايد. ضمناً ميوه و سبزي از گرسنگي جلوگيري مي‌كنند.
آب زياد بنوشيد تا سموم بدن را دفع كنيد. ورزش كنيد تا كالري‌هاي اضافي را بسوزانيد و كلسترول خون را پايين بياوريد. پياده‌روي، شنا و كوهنوردي از جمله ورزش‌هاي مفيد است. شام را ساعت 6 بعدازظهر ميل فرماييد. از غذاهاي بخارپز، آبپز و فرپز، استفاده كنيد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر