آيا شما هم ترش مي‌كنيد؟


نوشته  : آذر فخار
گاهي برگشت محتويات معده به درون مري، حتي در افراد سالم هم وضعيت غيرمعمولي نيست و حدود 35-25 درصد افراد سوزش ناشي از اين برگشت را در طول عمر خود تجربه نموده‌اند كه بعضا با سوزش قلب اشتباه مي‌شود.
تنظيم برنامه غذايي:
غذاهاي چرب و شيرين مانند شله‌زرد در تشديد علايم موثر است. پرهيز از مصرف الكل، قرص نعناع، برگ نعناع و پونه و همچنين محرك‌هايي مانند چاي،  قهوه پررنگ و شكلات نيز توصيه مي‌گردد. براي كاهش سوزش مري علاوه بر اجتناب از غذاهاي پرچربي مانند شيريني‌هاي خامه‌اي، بايد از مواد اسيدي مانند آب مركبات، گوجه فرنگي و حتي در مواردي ماست ترش نيز پرهيز شود. غذاهاي پرادويه خصوصا فلفل و نوشابه‌هاي گازدار حالت سوزش را تشديد مي‌كنند، هر چند كه نقش ادويه در بيماري‌هاي گوارشي به طور كامل شناخته نشده است. چاقي يكي از علل بروز اين بيماري است. با وجود اينكه ارتباط رسيدن به وزن ايده‌آل با كاهش امكان برگشت اسيد ثابت نشده است، اما كاهش وزن براي اين بيماران مفيد واقع مي‌شود.

غذا بايد در حجم كم و دفعات زياد مصرف شود. در عين حال گنجاندن مقدار مناسبي از فيبر در برنامه غذايي براي جلوگيري از يبوست ضروري است. خوردن وعده‌هاي غذايي به خصوص صبحانه بسيار حائز اهميت است، زيرا معده نبايد براي طولاني‌مدت خالي بماند. از ديگر عوامل موثر در تشديد علائم، رقت غذا و حجم مايعات مصرفي است. به اين ترتيب هميشه بر مصرف مايعات در حجم كم تاكيد مي‌گردد و بايد از نوشيدن مايعات همراه با غذا پرهيز كرد. استفاده از آدامس هم به دليل وارد كردن هواي اضافي به داخل معده مناسب نيست. نكشيدن سيگار خصوصا بعد از غذا، از ترشح اضافي اسيد، كاهش فشار دريچه تحتاني مري و افزايش ريفلاكس جلوگيري مي‌كند. ضمنا سيگار از تاثير داروهاي آنتي‌اسيد مي‌كاهد. در موارد حاد، غذاهاي زبر و يا حجيم مانند تكه‌هاي چيپس، ذرت بوداده و بيسكويت‌هاي پرسبوس ممكن است باعث انسداد يا حتي سوراخ شدن آن گردد.
عوامل فيزيكي:
توصيه مي‌شود تا 2 ساعت بعد از غذا از خم و راست شدن و حركت‌هاي تند خودداري شود. همچنين فاصله بين صرف غذا تا رفتن به بستر حداقل 3-2 ساعت باشد. بهتر است در زمان خواب، جهت جلوگيري از برگشت اسيد معده به داخل مري، سر تخت‌خواب در ارتفاع 25-10 سانتيمتر بالاتر قرار گيرد. در اين رابطه بايد گفت كه بلند كردن بالش خيلي موثر نيست. هر گونه فشار فيزيكي به معده و ناحيه شكم و قفسه سينه هم با برگشت محتويات معده به داخل مري همراه است. پس بهتر است افراد، از پوشيدن لباس‌هاي تنگ و چسبان خودداري نمايند.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر