زير نفس‌هاي آفتاب...


نوشته  : دكتر صديقه نوبان 
گرمازدگي چيست و چگونه مي‌توان از آن پيشگيري كرد؟
در فصل تابستان، بسياري از افراد ممكن است دچار گرمازدگي شوند و اين امر موجب مي‌گردد كه مقدار زيادي از آب بدن از دست برود.
در گرمازدگي، دماي بدن فرد از حد طبيعي بالاتر مي‌رود، عروق سطحي پوست منبسط مي‌گردند، عمل تعريق افزايش مي‌يابد و در تنظيم و كنترل دماي بدن اختلال ايجاد مي‌شود. چنانچه آب و هوا گرم و مرطوب باشد، عمل تعريق كند شده و بدن به آساني خنك نمي‌شود. در اين حالت نيز گرمازدگي ايجاد مي‌شود. در گرمازدگي به علت اينكه مقدار زيادي از آب و نمك بدن از دست مي‌رود، غلظت خون افزايش مي‌يابد و جريان خون كند مي‌شود و در عملكرد ارگان‌هاي بدن اختلال به وجود مي‌آيد.

بدون آب هرگز:
حتما شنيده‌ايد كه آب حداقل 60 درصد از وزن بدن ما را تشكيل مي‌دهد و بايد روزانه به مقدار لازم آب بنوشيم تا نياز بدنمان رفع شود. كليه فرآيندهاي بدن و واكنش‌ها در آب انجام مي‌گيرد و اگر آب نباشد، بدن دچار واكنش‌هاي خاصي مي‌شود كه بستگي به ميزان آب از دست رفته دارد.

چگونه از گرمازدگي پيشگيري كنيد:
با توجه به نكات ذيل مي‌توانيد با معضل گرمازدگي و كم‌آبي بدن در فصل گرم سال مبارزه كنيد:
روزانه 10-8 ليوان آب بنوشيد. منظور نوشيدن آب گوارا با دماي اتاق است. بهتر است به جاي آب از نوشيدني‌هاي ديگر (چاي، قهوه، نوشابه و آبميوه) استفاده نكنيد. كمتر آب يخ بنوشيد و ظرف آب را هميشه پيش روي خود قرار دهيد تا نوشيدن آب فراموشتان نشود. ‌ از لباس‌هاي نخي، نازك و رنگ روشن استفاده كنيد. خود را از تابش مستقيم آقتاب دور نگه داريد (از كرم‌هاي ضد آفتاب، كلاه و چتر در جاي خود استفاده كنيد).‌ ورزش و فعاليت‌هاي بدني را در سايه و در مكان‌هاي مناسب و نسبتا خنك انجام دهيد. به اندازه كافي به بدنتان استراحت بدهيد.
توصيه‌هاي تغذيه‌اي:
‌ از ميوه‌ها و سبزي‌هاي تازه استفاده كنيد.‌ از ميوه‌هايي مانند هندوانه، خربزه، طالبي و آناناس بيشتر استفاده نماييد.‌ از سبزي‌هايي كه داراي آب زيادتري در وزن مشابه هستند، مانند كاهو (96 درصد آب)، كرفس (95 درصد آب)، براكلي (91 درصد آب)، كلم خام (92 درصد آب)، هويج خام (88 درصد آب) و خيار (95 درصد آب) بيشتر استفاده كنيد. از مواد غذايي كه داراي ويتامين‌هاي B و C مي‌باشند و از فلاونوئيدها و كاروتنوئيدها كه به سيستم ايمني بدن كمك مي‌كنند، استفاده نماييد. از مصرف غذاهاي با طبع گرم مانند خرما، شيريني‌ها و آجيل (مغزهاي گياهي) پرهيز كنيد. آب كافي بنوشيد تا گرما موجب بي‌آبي بدن نشود.‌ استفاده از لبنيات و به خصوص شير كه داراي 91 درصد آب مي‌باشد، توصيه مي‌گردد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر