اثر تركيبات غذايي بر كنترل اشتها


نوشته : شيوا طباطبايي 
شيوع چاقي در طي چند دهه اخير به طور ناگهاني افزايش يافته است. اين بيماري باعث به مخاطره انداختن سلامت انسان‌ها شده و سبب بروز بيماري‌هاي قلبي- عروقي، ديابت نوع 2، سكته مغزي، افزايش چربي‌هاي خون، افزايش فشار خون، نقرس، برخي از انواع سرطان‌ها، عوارض استخواني، بيماري‌هاي ريوي، بيماري‌هاي كيسه صفرا، عوارض پوستي، ناباروري و وقفه تنفسي در خواب و همچنين ديگر بيماري‌ها مي‌گردد؛ اخيرا دانشمندان مطالعات زيادي را در زمينه علل بروز چاقي و ارائه راهكاري معقول جهت درمان و پيشگيري از افزايش وزن و شيوه صحيح كاهش وزن انجام داده‌اند.
 از بين تحقيقات صورت‌گرفته در اين رابطه، تركيبات غذايي كه احتمال مي‌رود در كنترل دريافت غذا و تعادل انرژي دريافتي موثر باشند، به طور ويژه مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مطالعات اخير نشانگر نقش مهم فيبرهاي غذايي در كنترل اشتها و دريافت غذا مي‌باشد.
ميوه‌ها، سبزي‌ها، حبوبات، غلات، سبوس گندم و جو دوسر منشاء اصلي فيبرهاي غذايي هستند. مقدار توصيه‌شده فيبر غذايي در روز توسط متخصصان تغذيه 25-20 گرم است، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهند كه اكثر مردم مقدار كافي فيبر از طريق غذاي روزانه دريافت نمي‌كنند و اين امر در شيوع چاقي و بيماري‌هاي ناشي از آن موثر مي‌باشد.
يكي ديگر از تركيبات غذايي كه مي‌تواند نقش موثري در كنترل اشتها و كاهش وزن بدن داشته باشد پروتئين است. ميزان خاصيت سيركنندگي پروتئين‌هاي مختلف با يكديگر متفاوت مي‌باشد. به عنوان مثال ارزش سيركنندگي پروتئين آب پنير كه بخشي از پروتئين شير است، نسبت به آلبومين سفيده تخم‌مرغ بيشتر مي‌باشد، زيرا پروتئين آب پنير به صورت دست نخورده از معده وارد روده شده و در روده هضم مي‌شود، بنابراين مدت زمان طولاني‌تري را براي عمل هضم به خود اختصاص مي‌دهد، اما كازئين كه پروتئين شير است، بر اثر اسيد موجود در معده هضم‌شده و هنگامي كه وارد روده مي‌شود، سريع‌تر از پروتئين آب پنير جذب مي‌گردد.
با توجه به نكاتي كه ذكر شد، فيبر و پروتئين موجود در رژيم غذايي در كاهش سطح انرژي و افزايش احساس سيري موثر هستند و چنانچه در رژيم‌هاي كم‌كالري به ميزان مناسب در نظر گرفته شوند، در موفقيت برنامه غذايي كاهش وزن بسيار موثر خواهند بود. ميزان دريافت پروتئين و فيبر غذايي بايد در محدوده توصيه‌شده توسط متخصصان تغذيه باشد، در غير اين صورت با دريافت نامتعادل فيبر و پروتئين ممكن است، سلامتي فرد به مخاطره بيفتد. 



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر