اضافه وزن و فشار خون بالا از علائم مسموميت حاملگي است

مادراني که در دوران بارداري خود با علائمي مثل ورم بدن، فشار خون بالا و يا اضافه وزن روبرو مي شوند دچار مسموميت حاملگي هستند.
نازيلا وحيد نوبري، کارشناس مامايي در گفتگو باخبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: زماني فرد دچار مسموميت حاملگي است که يکي ازنشانه هاي فشار خون بالا، وزن بالا، وجودپروتئين در ادرار و ورم بيش از اندازه بدن را داشته باشد.

وي افزود: در بيشتر موارد مسموميت از هفته بيستم به بعد در فرد ديده ولي در برخي موارد مثل داشتن فشار خون مزمن قبل از باداري اين مسموميت ممکن است قبل از 20 هفتگي نيز در فرد مشاهده شود.


اين کارشناس در ادامه گفت: وقتي فشار خون از حد نرمال خارج مي شود براي مثال از حد 14 روي 9 بيشتر مي شود و يا وزن به طور غير طبيعي افزايش مي يابد ( بيشتر از 12 کيلوگرم) مادران باردار بايد اين علائم را جدي بگيرند.

وحيد نوبري در ادامه تصريح کرد: هنوز علت مشخص براي ابتلا به مسموميت در دوران حاملگي شناخته نشده ولي به طور کلي فشار خون قبل از بارداري، ديابت و بيماري هاي کليوي بالا بودن وزن قبل از بارداري و نداشتن برنامه غذايي نادرست از اصلي ترين دلايل ابتلا به اين عارضه است.

وي در مورد علائم اين بيماري گفت: در مراحل حاد که وضعيت مريض به هيچ عنوان کنترل نشده فرد دچار سرگيجه و سردرد شديد، درد در ناحيه جناق سينه، مشکلات کليوي، تاري ديد، فشار خون بالا و برافروختگي افزايش وزن و ورم بيش از حد بدن مي شود.

مسموميت حاملگي منجر به مرگ مادر و جنين مي شود


وحيد نوبري در مورد خطرات ناشي از مسموميت افزود: مادران در صورت مشاهده علائم گفته شده بايد سريعأ به پزشک متخصص مراجعه کنند تا وزن و فشار خون آنها کنترل شود چرا که در صورت عدم پيگيري ممکن است فرد باردار به کما برود و اين باعث مرگ مادر و جنين شود.
اما پزشکان با پائين آوردن فشار خون و وزن و کنترل پروتئين ادرار مي توانند از اين اتفاق جلوگيري کنند.

وي در خصوص درمان مسموميت حاملگي گفت: بهترين راه درمان اين عارضه پيشگيري از آن است.کنترل فشار خون، استفاده از سبزيجات، مصرف غذاهاي کم چرب و کم نمک، استفاده از لبنيات و حبوبات کنترل کردن حرکات جنين و استراحت کافي از مهمترين و ساده ترين راه هاي پيشگيري از ابتلا به مسموميت است.

اين کارشناس در خاتمه خاطرنشان کرد: بهتر است مادران قبل از بارداري تحت نظر پزشک باشند و يا بلافاصله پس از باداري در مراکز معتبر و مربوط تشکيل پرونده دهند تا مشکلي از اين قبيل نداشته باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر