تغذيه و ادم (ورم)


نوشته  : برليانت بزرگمهر 
ادم يا ورم كه به آن خيز هم مي‌گويند، يكي از عوارضي است كه كم و بيش در برخي افراد ديده مي‌شود و به نظر مي‌رسد اين روزها در جامعه شيوع بيشتري يافته است. ادم ممكن است در اطراف چشم‌ها، در صورت و گونه‌ها، پشت دست‌ها، مچ پاها، روي پنجه‌هاي پاها و يا در ساق پا ديده شود. خيز يا ورم به علت افزايش آب ميان‌بافتي در بدن ايجاد مي‌شود و معمولا با تجمع آب در زير پوست همراه است. يكي از مواردي كه در بروز ادم نقش دارد، مصرف غذاهاي شور و پرنمك است. يكي ديگر از مواد غذايي كه افراط در مصرف آن موجب ورم مي‌گردد، مواد پروتئيني است. كمبود مصرف آب و مايعات نيز از ديگر عوامل بروز ادم مي‌باشد.
سوءتغذيه‌اي كه عمدتا در جهت كمبود پروتئين مي‌باشد و «كواشيوركور» نام دارد، در كودكان باعث ورم شديد، به خصوص در پاها مي‌شود. برخي از عوارض غده تيروئيد، از جمله كم‌كاري تيروئيد، مي‌تواند ايجاد پف يا ورم، به خصوص در اطراف چشم‌ها كند. يكي ديگر از عوامل بروز ادم، افراط در مصرف آب مي‌باشد. يكي از اختلالات ديگري كه مي‌تواند موجب بروز ادم در شخص بشود، كم‌خوني است. چاقي بيماري ديگري است كه از عوارض آن ادم يا پف‌آلودگي، به خصوص در صورت و اطراف چشم‌ها مي‌باشد.

برخي افراد به علت اختلالات كليوي، قادر به دفع مقدار اضافي آب از بدن نيستند و آب اضافي حاصل از مصرف غذا و مايعات از بدن آنها به خوبي دفع نشده و موجب ورم در قسمت‌هاي مختلف بدن مي‌شود. كم‌تحركي و داشتن زندگي ساكن نيز موجب اختلال در كار تمام ارگان‌هاي بدن مي‌شود. از جمله اينكه كليه‌ها دچار تنبلي و كم‌كاري شده و در نتيجه دفع ادرار به خوبي انجام نمي‌گيرد و همين امر موجب تجمع آب در بدن و بروز ادم مي‌شود.

توجه به نكات زير در پيشگيري از بروز ادم مفيد و ضروري است:
كاهش مصرف نمك،‌ رعايت اعتدال در مصرف منابع حيواني پروتئين،‌ نوشيدن آب به ميزان لازم و كافي در طول شبانه‌روز،‌ گنجاندن ميوه‌ها و سبزي‌ها كه منابع غني بسياري از مواد مغذي بوده و نيز حاوي مقدار قابل توجهي آب هستند، به ميزان كافي در برنامه غذايي روزانه. ادم يا ورم عارضه و نشانه يك اختلال جدي در بدن است، بنابراين به محض مشاهده هر نوع ورم يا پف‌كردگي در هر يك از قسمت‌هاي بدن، بايد علت آن به طور جدي جستجو و مشخص شود و براي درمان عارضه اصلي، اقدامات اساسي و سريع صورت گيرد.‌ چنانچه علت ادم، اختلالات تغذيه‌اي باشد، بايد با تنظيم رژيم غذايي تحت نظر رژيم‌شناس، به رفع اين عارضه پرداخت.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر