تأثير تغذيه در كاهش اسيد اوريك خون و بيماري نقرس


نوشته  : دكتر نگار بهروز 
نقرس يا Gout نوعي بيماري است كه خود را با علايم افزايش اسيد اوريك خون، التهاب مفصلي دردناك و رسوب كريستال‌هاي اورات سديم و سنگ‌هاي كليوي اسيد اوريكي نشان مي‌دهد.

درمان تغذيه‌اي در بيماري نقرس و افزايش اسيد اوريك خون:
در واقع نقرس يك ناهنجاري متابوليسم پورين است كه علامت مشخصه آن سطوح غيرطبيعي و بالاي اسيداوريك در خون و رسوب اورات سديم در بافت‌هاي نرم و استخواني نظير مفاصل، غضروف‌ها و تاندون‌ها است، بنابراين يكي از مهم‌ترين مسايل رژيم غذايي اين بيماران مي‌تواند اعمال برخي محدوديت‌ها در پورين رژيم دريافتي، خصوصا در مرحله حاد بيماري باشد.
در اين رژيم منابع غذايي خوب و سرشار از پورين نظير جگر، ساردين و عصاره گوشت بايد از رژيم غذايي حذف و منابع متوسط پورين نظير ماهي و غذاهاي دريايي، گوشت، لوبيا، نخود، زردچوبه، قارچ خوراكي، گل كلم و اسفناج با توجه به شرايط بيمار محدود شود. مصرف اين غذاها در طي حمله حاد نقرس مجاز نمي‌باشد و هنگامي كه مرحله حاد فروكش مي‌كند فرد مجاز به مصرف يك سهم غذايي 60 گرمي از اين غذاها خواهد بود.

بيماران مي‌توانند غذاهايي را كه اساسا عاري از پورين است، به دلخواه مصرف نمايند. اين غذاها عبارتند از: نان و غلات، شير و فرآورده‌هاي لبني، تخم‌مرغ، ميوه‌جات، سبزيجات (به جز مواردي كه در بالا آمده است)، شكر، ساير شيريني‌ها و نوشيدني‌هاي غيرالكلي.
مصرف روزانه پروتئين نيز بايد به حدود 8/0 گرم به ازاء هر كيلوگرم وزن بدن محدود شود.
براي افزايش دفع اورات لازم است بيماران، رژيم غذايي سرشار از كربوهيدرات (مثل نان، برنج، ماكاروني، غلات و...) و كم‌چربي داشته باشند و خصوصاً در وعده‌هاي شام از خوردن غذاهاي سنگين و زياد پرهيز كنند.
كنترل و حفظ وزن مطلوب براي اين بيماران از اهميت خاصي برخوردار است.
روزانه، نوشيدن حدود 3 ليتر مايعات براي اين بيماران ضروري و لازم دانسته شده است.
در انتها قابل ذكر است كه داشتن وزن ايده‌آل و رژيم غذايي مطلوب و مناسب، مي‌تواند تا حدود زيادي بيماران را از مصرف دارو و عوارض حاصل از بيماري محفوظ نگه دارد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر