گاز در دستگاه گوارش


نوشته  : ايزابل مناشه‌اف زير نظر: دكتر سعيد حسيني 
گاز در لوله گوارش همه وجود دارد، اما بسياري از افراد تصور مي‌كنند كه مقدار طبيعي گازي كه در لوله گوارش خود دارند، بيش از حد است.

آروغ زدن:
 آروغ زدن به خروج صدادار هوا از معده به قسمت‌هاي بالاتر دستگاه گوارش، گفته مي‌شود. آروغ زدن، راهي است كه بدن از طريق آن، هواي اضافي را از معده خارج مي‌سازد.
به منظور كاهش آروغ زدن به اين موارد توجه كنيد:
آهسته بخوريد و بياشاميد. در صورتي كه زمان بيشتري براي صرف غذا اختصاص دهيد، ممكن است هواي كمتري ببلعيد. از نوشيدني‌هاي گازدار پرهيز كنيد، زيرا گاز دي‌اكسيدكربن آزاد مي‌كنند. از مصرف آدامس يا آبنبات‌هاي سفت، اجتناب كنيد. هنگام جويدن آدامس يا مكيدن آبنبات‌هاي سفت، شما بيش از حالت عادي، عمل بلع را انجام مي‌دهيد و قسمتي از آنچه مي‌بلعيد، هواست. سيگار نكشيد. هنگام استنشاق سيگار، هوا هم استنشاق و بلعيده مي‌شود. در صورتي كه دندان مصنوعي داريد، آن را كنترل كنيد.

 دندان‌هاي مصنوعي اگر مناسب نباشند، ممكن است موجب بلع هواي بيشتر در هنگام خوردن يا نوشيدن شوند. سوزش سر دل خود را درمان كنيد. مصرف داروهايي مانند آنتي‌اسيدها، ممكن است به شما كمك كند. آروغ زدن، ممكن است با دراز كشيدن به پهلو تا هنگام خروج گاز، كاهش يابد. در صورتي كه آروغ زدن، مداوم و غيرموجه بوده يا با علايم ديگري همراه باشد، بهتر است به پزشك مراجعه كنيد.

نفخ:
 نفخ، اغلب به تجمع گاز در معده و روده‌ها اطلاق مي‌شود.
موارد ذيل به منظور پيشگيري از نفخ توصيه مي‌شوند:
معمولا توصيه مي‌شود از مواد غذايي كه گاز توليد مي‌كنند، كمتر استفاده كنيد. اما در برخي از افراد، اين مسأله بدان معني است كه مصرف غذاهاي سالم مانند ميوه‌‌ها، سبزيجات، غلات كامل و فرآورده‌هاي شير را قطع كنند، لذا در صورت ايجاد ناراحتي، مصرف آنها را به طور موقت قطع كرده و پس از رفع مشكل، به طور تدريجي از آنها استفاده كنيد. از غذاهاي پرچرب، كمتر استفاده كنيد. چربي، تخليه معده را به تأخير مي‌اندازد، احساس سيري را افزايش مي‌دهد و گاز ديرتر به روده‌ها مي‌رسد. همچنين چربي‌ها، هضم را كند كرده و فرصت بيشتري براي تخمير غذا مي‌دهند. به آرامي غذا بخوريد. سعي كنيد در محيط آرام، غذاي خود را صرف كنيد. صرف غذا در هنگام استرس يا با عجله، مي‌تواند در عمل هضم تداخل ايجاد كند. تحرك داشته باشيد. پياده‌روي كوتاه و آرام بعد از صرف غذا، ممكن است كمك‌كننده باشد.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر