درمان‌هاي گياهي سوء هاضمه


نوشته  : دكتر محمدحسين صالحي سورمقي 
سوءهاضمه به صورت دل‌درد، نفخ، اسپاسم، ترش كردن معده، اسهال، يبوست و يا بد هضم شدن غذا در افراد ظاهر مي‌شود. گياهاني از جمله نعناع، گشنيز، بادرنجبويه، زيره، رازيانه، شويد، جعفري و... از سبزي‌هاي خوراكي مشهوري هستند كه ساليان دراز به عنوان گياهان دارويي ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، اشتهاآور، مقوي معده و محرك مورد استفاده قرار گرفته‌اند. در سال‌هاي اخير و از زمان انقلاب صنعتي در اروپا به بعد، اين گياهان به صورت فرآورده‌هاي دارويي به بازار عرضه شده‌اند. در ادامه مقاله به سه نمونه از اين گياهان كه بيشتر در فرآورده‌هاي دارويي مصرف مي‌شوند اشاره مي‌گردد:

نعناع: به‌طور كلي نعناع و اسانس آن داراي خواص ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، محرك معده، اشتهاآور، خوش‌بو كننده و ضد ميكروب است.

گشنيز: قسمت مورد استفاده گشنيز، برگ و ميوه‌هاي آن است. برگ گشنيز، بيشتر به حالت تازه، يكي از پرمصرف‌ترين سبزيجات است. ميوه آن داراي اثر ضد درد، ضد نفخ، ضد اسپاسم، مقوي معده، اشتهاآور و ضد ميكروب است.

بادرنجبويه: اين گياه داراي اثرات خوب ضد درد، ضد نفخ و اسپاسم، آرام‌بخش و تا حدي خواب آور است. بادرنجبويه به علت دارا بودن اسانس، داراي بوي مطبوعي است و يكي از پرمصرف‌ترين گياهان دارويي مي‌باشد.
با وجودي كه مي‌توان از هر كدام از گياهان فوق به طور جداگانه استفاده كرد، ولي اكثر كارخانجات ترجيح مي‌دهند كه براي اثرات سريع‌تر و قوي‌تر، از فرمولاسيون دو يا سه گياه با هم استفاده كنند. يكي از داروهايي كه از فرمولاسيون مخلوط سه گياه فوق تهيه شده است، قطره كارمينت (CARMINT) مي‌باشد كه از عصاره برگ نعناع و بادرنجبويه و ميوه‌هاي گشنيز فرموله شده است. اين قطره به علت دارا بودن سه عصاره و اسانس گياهان مربوط به خود، داراي اثر ايده‌آل ضد درد، ضد نفخ و ضد اسپاسم است. با توجه به خوراكي بودن گياهان به كار برده شده، اين قطره مي‌تواند براي تمام افراد از نوزادان گرفته تا افراد مسن مورد استفاده قرار گيرد. فقط ميزان مصرف در هر مورد متفاوت است و طبق راهنماي دارو مي‌باشد.
نكته بسيار بااهميتي كه مورد سؤال بسياري از افراد مي‌باشد اين است كه آيا مي‌توان به جاي نعناع و يا داروهاي موجود، از عرق نعناع يا عرقيات طبي ديگر براي رفع سوءهاضمه از جمله نفخ و درد استفاده كرد. بايد اضافه نمود در صورتي كه عرق نعناع در شرايط استريل تهيه شده باشد و داراي آلودگي ميكروبي و قارچي نبوده و غلظت اسانس موجود در آن كافي باشد، مصرف آن بلامانع است.



منبع: دنیای تغذیه  ش 100

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر